Start arrow Tutoriale i inne arrow Tutoriale arrow Wyostrzanie przy użyciu kanałów

Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Zajrzyj co nowego
Photoshop Sklep
Ranking stron
Ankiety
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Oferta obróbki zdjęć
Kontakt
Regulamin
Login

Hasło

Pamiętaj
Zapomniałeś hasła?

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Wyostrzanie przy użyciu kanałów

Wyostrzanie przy użyciu kanałów.

Materiał pochodzi z książki Photoshop. Księga kanałów obrazu (Rozdział 6) i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Tytuł tego rozdziału, „Wyostrzanie przy użyciu kanałów” jest, być może, nieco mylący, gdyż samymi kanałami trudno cokolwiek wyostrzyć. Niemniej jednak odpowiednio wykorzystana informacja zawarta w kanałach obrazu może bardzo ułatwić wyostrzanie zdjęć. Zapytasz pewnie, czemu w takim razie nie zatytułowałem tego rozdziału „Zastosowanie informacji zawartej w kanałach podczas wyostrzania obrazu”. Dlaczego tego nie zrobiłem? Dlaczego po prostu nie podświetliłem wiersza tekstu z tytułem i nie zastąpiłem go poprawną wersją? Ech, żeby życie było takie proste… Moje drogie dzieci, wychowane w kulcie długich włosów, rock and rolla i długich kwiecistych sukienek, Wam wszystko wydaje się takie proste. Tu kliknąć, tam przesunąć — i gotowe. Wszystkie te nowoczesne fanaberie to wynalazki współczesności, podczas gdy ja doskonale pamiętam, że aby zamaskować jakiś błąd, potrzebowałem korektora albo „gęsiej skórki” — mnie właśnie takie metody wydają się proste i skuteczne (dopóki, oczywiście, nie skończy się „gęsia skórka”). Nie potrzebowałem żadnych kanałów, byłem zachwycony dwukolorowym trybem koloru map bitowych i zapisywałem obrazki w formacie PICT. Dziś użytkownicy zupełnie nie mają pojęcia, jak to jest, gdy z rozpaczą „przepuszcza” się zdjęcie bez wyostrzania, mdłe i rozmyte. Dysponując technikami wyostrzania w przestrzeni Lab, nowoczesnymi algorytmami zawartymi w filtrach takich, jak Smart Sharpening (Inteligentne wyostrzanie), wieloetapowymi procesami wyostrzania i innymi cudami współczesnej technologii, zapewne nigdy nie zaznacie tego dziwnego uczucia, gdy budząc się po nocy przespanej w fotelu przed biurkiem, spoglądacie ze zdziwieniem na ręce upstrzone kawałkami „gęsiej skórki”.

Jak wyostrzać, by uniknąć szumu?

W jaki sposób uniknąć wzmocnienia szumu na zdjęciu, posługując się trzema różnymi technikami edycji kanałów.

Szum jest bardzo zły. W czasach, gdy dominowały tradycyjne aparaty fotograficzne, szum widoczny na zdjęciach nazywano „ziarnem”, lecz dziś, gdy wszędobylska technologia cyfrowa wyparła klasyczne techniki fotografii, ziarno nosi nazwę „szumu”. Właściwie jest to jedno i to samo, a nadrzędnym celem każdego grafika uniknięcie tego zjawiska za wszelką cenę.

Szum już sam w sobie potrafi być bardzo irytujący, lecz to nie wszystko. Bardzo łatwo może on sprawić, że niemal niewidoczne dotąd przekłamania „wyjdą z ukrycia” i „pokażą pazury”. Jak to się dzieje? To proste, wystarczy tylko wyostrzyć zdjęcie. Algorytmy wyostrzania oddziałują na cały obraz, w tym na szum, który poddany ich działaniu, staje się jeszcze wyraźniejszy. To dlatego rozdział ten rozpocznę od omówienia sposobów, umożliwiających zminimalizowanie wpływu szumu na zdjęcie podczas jego wyostrzania.


Krok 1

Wczytaj kolorowe zdjęcie, które chciałbyś wyostrzyć.

Wczytaj zdjęcie, które chciałbyś wyostrzyć, unikając jednocześnie szumu, który może ulec wzmocnieniu w poszczególnych kanałach obrazu.

wyostrzanie

Krok 2

Kliknij kanał koloru czerwonego, a następnie przytrzymaj klawisz Shift i kliknij kanał koloru zielonego.

Kanał koloru niebieskiego cieszy się złą sławą jako „najbardziej zaszumiony”, pierwsza z omawianych metod będzie zatem polegała na wyostrzeniu wszystkich kanałów zdjęcia z pominięciem tego jednego — żeby nie spowodować znacznego zwiększenia wyrazistości szumu na zdjęciu. Oznacza to, że cała tajemnica owej metody opiera się na wyostrzeniu kanałów koloru czerwonego i zielonego; można to zresztą zrobić jednocześnie. Wyświetl paletę Channels (Kanały) i kliknij kanał koloru czerwonego. Gdy to zrobisz, przytrzymaj klawisz Shift i kliknij kanał koloru zielonego, aby zaznaczyć obydwa kanały jednocześnie. (Przytrzymanie klawisza Shift pozwala na zaznaczenie kilku kanałów obrazu).

wyostrzanie

K
rok 3

Zastosuj filtr wyostrzający na zaznaczonych kanałach zdjęcia. Naciśnij klawisz, aby wyświetlić kolorowy podgląd fotografii.

Kanały wybrane w poprzednim kroku ćwiczenia (czerwony i zielony) można teraz poddać wyostrzaniu niezależnie od kanału koloru niebieskiego, tym samym unikając ewentualnych efektów ubocznych w postaci zwiększenia ilości szumu (uwielbiam konstruować zdania z wyrażeniem „tym samym” użytym w taki sposób. Czuję się wówczas jak młody Szekspir!). Choć zaznaczone zostały tylko dwa kanały, warto przekonać się, w jaki sposób będzie wyglądał efekt wyostrzania na kolorowym zdjęciu. W tym celu naciśnij klawisz ~ (tyldę). Gdy to zrobisz, wydaj polecenie Filter/Sharpen/ Unsharp Mask (Filtr/Wyostrz/Maska wyostrzająca) lub, jeśli dysponujesz Photoshopem w wersji CS2, zastosuj filtr Smart Sharpen (Inteligentne wyostrzanie). Niektóre spośród ustawień pokazanych na rysunku mogą zdać egzamin w przypadku dowolnego zdjęcia (po cichu przyznam, że są to moje ulubione ustawienia).

wyostrzanie

Krok 4

Porównanie zdjęcia przed i po wyostrzeniu z pominięciem kanału koloru niebieskiego.

Oto porównanie zdjęć przed i po wyostrzeniu. Po lewej stronie pokazany jest nieostry oryginał, po prawej zaś wariant, w którym wyostrzone zostały dwa kanały: zielony i czerwony. Już za chwilę zaś zapoznasz się z kolejną techniką wyostrzania umożliwiającą uniknięcie zwiększenia ilości szumów.

wyostrzanie

Krok 5

Do wyostrzania zdjęć kobiet można użyć nieco innej sztuczki.

Techniką, którą za chwilę opiszę, można posłużyć się podczas wyostrzania zdjęć kobiet, gdyż nie tylko pozwala ona uniknąć wzmocnienia szumów w kanale koloru niebieskiego, lecz jednocześnie bardzo łagodnie „traktuje” teksturę skóry. To bardzo ważna zaleta w przypadku wyostrzania tego typu fotografii. Rozpocznij od otwarcia zdjęcia przeznaczonego do wyostrzenia.

wyostrzanie

Krok 6

Obejrzyj kanał koloru niebieskiego – zawiera on dużą ilość szumu, a tekstura skóry wygląda bardzo źle.

Jeśli chcesz przekonać się, dlaczego warto „nadłożyć drogi” oraz pominąć kanał koloru niebieskiego podczas wyostrzania, to kliknij go (rysunek poniżej). Szum i wyraziste, źle wyglądające detale na twarzy modelki są w tym kanale bardzo mocno zaakcentowane. To właśnie dlatego należy unikać jego wyostrzania.

wyostrzanie

Krok 7

Kanał koloru zielonego zawiera mniej szumu, lecz drobne, niepożądane detale na twarzy modelki są równie wyraźnie widoczne.

Skoro już oglądasz kanały w palecie Channels (Kanały), przyjrzyj się również kanałowi koloru zielonego. Choć zawiera on znacznie mniej szumu, to jednak niepożądane detale na twarzy modelki są widoczne równie wyraźnie, co w kanale koloru niebieskiego. Wyostrzania tego kanału także więc należałoby uniknąć.

wyostrzanie

Krok 8

Szum i tekstura skóry w kanale koloru czerwonego nie są bardzo wyraziste, wybierz zatem ten kanał do wyostrzenia.

W przypadku zdjęć kobiet stanowi to pewną regułę: najpierw należy wybrać kanał koloru czerwonego, a następnie poddać go wyostrzaniu, unikając wyostrzania kanału zielonego (i niepożądanych detali skóry) oraz niebieskiego (i znacznej ilości szumu, która się w nim zazwyczaj znajduje).

wyostrzanie

Krok 9

Oto gotowe zdjęcie; wyostrzony został tylko kanał koloru czerwonego.

Oto efekt procesu wyostrzania, któremu poddany został wyłącznie kanał koloru czerwonego. Jak widać, choć (podobnie jak poprzednio) zastosowałem filtr Smart Sharpen (Inteligentne wyostrzanie) i użyłem ustawień analogicznych jak w poprzednim przykładzie, to efekt wyostrzania na skórze modelki jest bardzo łagodny, podczas gdy włosy, brwi i oczy zostały wyostrzone znacznie intensywniej.

wyostrzanie

Krok 10

A oto efekt wyostrzania wszystkich kanałów zdjęcia.

Dla porównania postanowiłem zastosować te same ustawienia filtra, tym razem jednak wyostrzając wszystkie kanały zdjęcia (nie odizolowałem kanału koloru czerwonego, tak jak poprzednio). Jak widać, tekstura skóry została tym razem znacznie silniej uwypuklona (co w przypadku zdjęć kobiet należy zdecydowanie zaliczyć do efektów ubocznych). Wprawdzie na rysunku obok różnica, o której mówię, może nie być szczególnie widoczna, lecz z pewnością dostrzegłbyś ją na ekranie, a także na samodzielnie wydrukowanej bądź zamówionej odbitce.

wyostrzanie

Krok 11

Przed wyostrzeniem materiałów przeznaczonych do druku na maszynie drukarskiej, skonwertuj zdjęcie na CMYK.

Za chwilę zapoznasz się z kolejnym sposobem wyostrzania, który pozwala uniknąć niepożądanego wzmocnienia szumów. Sztuczka ta przydaje się wówczas, gdy edytowany projekt ma trafić do profesjonalnej drukarni i będzie drukowany w przestrzeni CMYK. W takim przypadku dobrze jest wstrzymać się z wyostrzaniem zdjęcia aż do momentu konwersji dokumentu na tę właśnie przestrzeń kolorystyczną. Uprzednio należy przeprowadzić wszelkie zmiany kolorystyki, retusz i dowolne inne zabiegi związane z korekcją obrazu. Gdy zdjęcie będzie gotowe i pozostanie już tylko wyostrzyć je przed zapisaniem ostatecznej wersji dokumentu (raz jeszcze podkreślam, że powinna to być ostatnia czynność przed przekazaniem projektu do druku), otwórz paletę Channels (Kanały) i przyjrzyj się jej uważnie. Dokument w przestrzeni CMYK składa się z czterech kanałów koloru: niebieskiego, czerwonego, żółtego i czarnego.

wyostrzanie

Krok 12

Wskaż kanał koloru czarnego i poddaj go wyostrzaniu.

Gdy nadejdzie odpowiedni moment, by wyostrzyć zdjęcie, otwórz paletę Channels (Kanały), kliknij kanał koloru czarnego, (który zawiera większość informacji o kontraście i detalach zdjęcia) i poddaj go wyostrzaniu.

wyostrzanie

Krok 13

Wyostrzanie kanału koloru czarnego nie powoduje przekłamań barw.

Wyostrzanie kanału koloru czarnego pozwala uniknąć niepożądanych przekłamań barw, polegających na pojawieniu się kolorowych otoczek wzdłuż krawędzi kontrastowych obiektów. Z tego typu skutkami ubocznymi można się bardzo często spotkać po tradycyjnym wyostrzeniu zdjęcia. Rysunek obok ilustruje gotowe zdjęcie w przestrzeni CMYK po wyostrzeniu.

wyostrzanie

Krok 14

Dla porównania – efekt wyostrzenia wszystkich kanałów zdjęcia.

Rysunek poniżej przedstawia to samo zdjęcie, również w tym przypadku wyostrzyłem je przy użyciu filtra Smart Sharpen (Inteligentne wyostrzanie) i zastosowałem te same, co poprzednio, ustawienia. Tym razem jednak wyostrzaniu poddałem wszystkie kanały zdjęcia. Zwróć uwagę na kolorowe otoczki wokół tablicy rejestracyjnej i kontrastowych detali motocykla, a także szum i przekłamania na kamyczkach i trawie.

wyostrzanie



Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2014