Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Zajrzyj co nowego
Photoshop Sklep
Ranking stron
Ankiety
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Oferta obróbki zdjęć
Kontakt
Regulamin
Login

Hasło

Pamiętaj
Zapomniałeś hasła?

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Klonowanie obrazu


Materiał udostępniony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Narzędzie Clone Stamp (Stempel)

Chociaż  łatwe w użyciu, ma kilka opcji, które pozwalają modyfikować jego działanie i uzyskiwać odmienne rezultaty, a to już wymaga odrobinę praktyki. W Photoshopie CS3 pojawiła się też całkowicie nowa paleta związana z tym narzędziem (Powiel źródło), ale nie musisz jej używać. Jeśli posługiwałeś się stemplem w poprzednich wersjach, możesz to nadal robić na dotychczasowych zasadach, ignorując nowe możliwości.

Jeżeli po prostu klikniesz narzędzie Clone Stamp (Stempel) i zaczniesz przeciągać myszą, Photoshop zatrzyma się i poinformuje Cię uprzejmie, że najpierw musisz zdefiniować punkt źródłowy. Aby to zrobić, wciśnij Alt (Windows) lub Option (Mac) i kliknij punkt, który uprzednio upatrzyłeś sobie jako punkt źródłowy. Oczywiście możesz to zrobić przed pierwszym przeciągnięciem myszą, nie czekając, aż Photoshop zwróci Ci uwagę.

Proces klonowania

Po wyznaczeniu punktu źródłowego kliknij lub przeciągnij myszą w innym miejscu obrazu, aby „namalować” sklonowaną kropkę lub linię. Jeżeli w wybranym miejscu obrazu chcesz umieścić tylko pojedynczy klon punktu źródłowego, wystarczy, że wykonasz jedno kliknięcie. Jeżeli natomiast chcesz utworzyć ciągłą linię złożoną z całej serii klonów, przeciągnij myszą. Przykładowo, aby uzyskać efekt pokazany poniżej, kliknęliśmy ptaka, wciskając przy tym klawisz Alt (Option w Mac OS), a następnie namalowaliśmy linię widoczną po prawej stronie. Kursor stempla znajduje się na końcu tej linii, a krzyżyk oznaczający źródło klonowania wskazuje, który fragment oryginału jest w tym momencie powielany.

klonowanie

Warto zauważyć, że stempel klonuje obraz w takiej postaci, w jakiej znajdował się on przed rozpoczęciem klonowania, i kontynuuje ten proces tak długo, jak długo trzymasz wciśnięty przycisk myszy. Jeśli nawet przeciągniesz stemplem nad obszarem, na którym już znajduje się klon, narzędzie umieści tam kopię oryginalnego obrazu. Oznacza to, że może Ci się wydawać, że na co innego wskazuje punkt źródłowy, a co innego maluje stempel. Jest to jednak dobre rozwiązanie, ponieważ pozwala ono uniknąć ponownego klonowania detali — błędu zdradzającego ingerencję w zawartość obrazu. Poniżej krzyżyk oznaczający źródło klonowania znajduje się w obrębie klonu ptaka, a mimo to kursor stempla nakłada trawę z tej części obrazu oryginalnego, która teraz jest już zakryta klonem ptaka.

klonowanie

Photoshop pozwala klonować piksele nie tylko w obrębie jednego obrazu, ale także do obrazu umieszczonego w osobnym oknie. W ten sposób można łączyć różne obrazy ze sobą, co pokazaliśmy poniżej.

klonowanie

Aby uzyskać taki efekt, kliknij w oknie jednego obrazu z wciśniętym klawiszem Alt (Option), aby ustanowić punkt źródłowy, a następnie przejdź do okna drugiego obrazu i zacznij przeciągać narzędziem Clone Stamp (Stempel). Możesz też klonować piksele między warstwami, przy założeniu, że nie są one zablokowane. Po prostu kliknij z wciśniętym klawiszem Alt (Option) jedną warstwę, a następnie przełącz się na inną i rozpocznij przeciąganie.

Opcje klonowania

Gdy stempel jest aktywny, pasek opcji daje Ci dostęp do standardowych ustawień pędzla (Brush), trybu nakładania (Mode) oraz krycia (Opacity). Tych samych, które są dostępne dla narzędzia Brush (Pędzel). To pozwala mieszać obraz klonowany z oryginałem i uzyskiwać rozmaite efekty. Uzyskujesz też dostęp do parametru Flow (Przepływ) i opcji Airbrush (Aerograf), dzięki czemu możesz uzyskać efekt kumulowania się śladów pociągnięcia pędzlem tam, gdzie się nakładają, i w miejscach, w których przytrzymasz mysz nieruchomo.

Na pasku opcji znajdziesz też opcję Sample (Próbka), która umożliwia wybór klonowania z warstwy bieżącej (Current Layer), z warstwy bieżącej i tych leżących pod nią (Current Layer and Below) lub z wszystkich warstw (All Layers). Jest to szczególnie
ważne w przypadkach obrazów wielowarstwowych, gdy do naprawienia jednej warstwy trzeba sklonować zawartość kilku innych, albo nawet wszystkich warstw.

Jedyną opcją związaną z narzędziem stempla, która jest zupełnie różna od tego, co już widzieliśmy, jest opcja Aligned (Wyrównane). „Zamraża” ona względny punkt źródłowy między jednym kliknięciem z klawiszem Alt a drugim. Skomplikowane? Może trochę.
Aby to zrozumieć, spróbuj wyobrazić sobie, że miejsce, gdzie kliknąłeś, trzymając klawisz Alt lub Option, oraz miejsce, gdzie zacząłeś przemieszczanie stempla, łączy linia prosta, jak na zdjęciu poniżej. Gdy opcja Aligned (Wyrównane) jest włączona, długość i kąt tej wyimaginowanej linii pozostają niezmienne aż do następnego kliknięcia z wciśniętym klawiszem Alt. Gdy przeciągasz myszą, przesuwasz tą sztywną linię, a Photoshop w tym czasie nieustannie klonuje piksele z jednego jej końca i przenosi je na drugi. Rezultat jest taki niezależnie od tego, ile razy zaczynałeś i kończyłeś pociągnięcia stemplem — malowany obrazek jest spójny, tak jakby wszystkie pociągnięcia były częścią jednej układanki.

klonowanie

Jeżeli chcesz klonować ciągle ten sam fragment obrazu, wyłącz opcję Aligned (Wyrównane). Na zdjęciu poniżej pokazaliśmy, jak przy wyłączonej opcji Aligned (Wyrównane) Photoshop klonuje za każdym razem ten sam obszar źródłowy. W rezultacie każdy ślad przeciągnięcia pędzlem wprowadza do obrazu część fotografii ptaka, ale ślady te nie pasują do siebie tak, jak na kolejnym zdjęciu.

klonowanie

klonowanie

Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2014